søndag 11. desember 2016

Å bruke PLN (web-ressurser) til å lære om "måling i sosiale medier"

Dagens blogginnlegg handler om hvordan man kan ta i bruk sitt PLN - sitt personlige nettverk for læring - i sosiale medier. 

Hva kan jeg finne ut om "Måling i sosiale medier"?

Bruk av sitt Twitter-nettverk for å finne gode kilder

Jeg har nylig laget meg en twitterbruker: "SosialeMedierStudent" @SosialeMedierIT

På Twitter kan man søke med ulike kildeord. Jeg søkte ordene #analyse og #sosialemedier Prøv det gjerne ut selv! :) Trykk på linken, så vil du se det kommer nye opp aktuelle Tweets for temaet.







Ved å bruke mitt personlige læringsmiljø på Twitter fant jeg blant annet frem til følgende info av Hans-Petter Nygard-Hansen


Sjekk linken! ;) 


Min første reaksjon er: Kjempestilig! Det ser ut til at det eksisterer et verktøy som samler Facebook, Twitter, Linkedln, Instagram, Youtube og Google+ under samme tak! Med SproutSocial har du en app som du kan bruke til all:


  • Samtale håndtering – bestem selv når meldinger, annonseringer, kampanjer skal sendes ut
  • Monitorer webtrafikken din
  • En postkasse for ALLE dine sosiale media samtaler
  • Oversikt over hvordan dine konkurrenter gjør det på sosiale mediafronten
  • Hvor dine kunder og prospekts kommer ifra via geotagging og lokasjonstjenester
  • RSS publisering
  • Kontakt administrasjon og vedlikehold med historikk
  • Send ut kampanjer og invitasjoner
  • Få daglig eller ukentlig email med oppsummering av hvordan du «gjør det» på den sosiale mediasiden
  • Via agenter kan du enkelt følge nye Twitter brukere, og skaffe deg nye Twitter-venner som vil følge deg for å lære mer om deg og selskapet ditt



Social Relationship Management. Fantastisk! Det finnes flere verktøy å velge mellom for dette formålet. 


SRM sofware tar hånd om følgene:


  • De kan overvåke millioner av sosiale medier nettsteder, blogger og vurdere nettsteder (f.eks ikke bare Facebook og Twitter, men også Instagram, Google+, Linkedin , YouTube og Amazon anmeldelser)
  • De analyserer relevante kommentarer og kategorisere dem som positive, negative eller nøytrale, og også ta Sentiment Analysis et skritt videre ved å påvise spesifikke følelser som sinne, forakt, kjærlighet, etc.
  • De router prioriterte saker til riktig e-post eller kø i CRM-ansvarlig for vedlikehold av sosiale medier eller kvalitetskontroll
  • De sørger for at du vil svarer på relevante tweets, innlegg, kommentarer og diskusjoner på riktig tidspunkt. Dette er spesielt viktig i en tid hvor forbrukerne forventer reaksjoner på sosiale medier klager innen 60 minutter eller mindre.
Her er en artikkel som tar for seg anbefaling av de 17 beste SosialeMedier-management



For meg må jeg si dette var svært nyttig. Jeg skal så absolutt prøve ut ett av verktøyene! 



Hva med deg? 

Bruker du dette allerede? 
Gi gjerne en kommentar om det! :) 


Søk bredt. Søk nært. Søk de mest oppdaterte spesialistene! 

Når du søker etter nyttig informasjon om et tema innenfor interessefeltet ditt, lønner det seg å ta et søk både på 
  • Google
  • Lærebøker

Men ofte går det raskere å ta et søk innen en av de sosiale gruppene du har laget deg for dette interessefeltet. 

Her viser sosiale medier medier seg som en god og rask lærekilde. Søk kan gjøres med søkeord i alt fra RSS-logg til nettsamfunn, men det er også mulig å spørre åpent ut til de andre i nettverket ditt. Legg ut en Tweet, et facebook-innlegg eller sjekk interessegruppene dine på Linkdln. 

Bruk av sitt Linkedin-nettverk for å finne gode kilder

Jeg meldte meg inn på Linkedin nylig. Jeg tok et søk nå for "sosiale medier" for å se etter hvordan det var med kilder her. 

Dette resulterte i at jeg fant Gruppen "Sosiale medier" med 12 327 medlemmer og sendte forespørsel om å få bli medlem her. Gruppen her tror jeg kan bli en god kilde til læring fremover om tema innen Sosiale Medier. :) 




Min anbefaling til deg, er å starte å bygge deg opp et Personlig Nettverk for Læring om interessefeltet ditt. Å benytte mennesker som elsker temaet, som ressurspersoner for den nyeste kunnskap og refleksjoner, vil du nok erfare blir veldig nyttig. 


Lykke til! 

Start å lag deg ditt eget nettverk. Og gjerne fortell hvordan det går :) 




 😊 Ekstra tips! ✋ Ps. Ta gjerne en titt på denne introduksjonsvideoen fra nettbaserte itfag ved NTNU om du synes bruk av sosiale media virker interessant å lære mer av. 

Som et ledd i utdanning ved NTNU deler jeg her på bloggen tips og råd vedrørende hvordan benytte sosiale medier mens jeg samtidig lærer om de. Gi meg gjerne en tilbakemelding vedrørende bloggen eller innlegget. Med vennlig hilsen student ved NTNU! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på om du kan gi en tilbakemelding! :) Positiv som negativ. Alle kan kommentere og kommentarer besvares daglig.

Mvh NTNU-studenten bak nettsiden.