torsdag 8. desember 2016

Start byggingen av ditt eget personlige læringsnettverk og miljø! (PLN og PLE)




Du er på internett. Stedet for uendelige ressurser med kunnskap. Har du et interesseområde du kunne tenke deg å få økt din kompetanse om? Vær da bevisst. Lag deg et personlig lærings nettverk på temaet!

PLN står for Personal Learning Network, og består av mennesker du kan lære av og sammen med. Ditt PLN kan bestå av mennesker du møter personlig, men ved å ta i bruk internett vil du ha tilgang på utallige flere ressurser. 


PLE - Ditt eget personlige læringsmiljø! For det tema du er interessert i! 

Først tema.

Her jeg vil jeg eksemplifisere dette med teamet: 
     SOSIALE MEDIER

Hvilke kilder finnes tilgjengelige som læringskilder for dette?


  • Er du student på en it-skole er et av de naturlige ressursene lærestedet ditt. Der har du faglærere (som ofte er dypt engasjerte i sine fag og setter pris på å bli spurt om råd), du har medstudenter, du har oppslagsverk og sosiale grupper for interesseområdet
  • Bruk Twitter, facebook og andre sosiale grupper for å bygge et nettverk med ressurspersoner for temaet. Bruk gjerne tagger når du søker. Velger du å søke med #SoMe (Social Media/Sosiale Medier) vil du utallige treff.  #Sosialemedier brukes også for å markere når mennesker legger ut saker med dette temaet


For å få dette litt interaktivt oppmuntrer jeg deg til å komme med forslag selv om hvilke andre områder du kan bruke til å bygge ditt personlige nettverk for læring. PLN. Kommenter gjerne på bloggen om med dine forslag! 

Her er også en link til avstemning om ditt forhold til PLN på Twitter:  (laget av meg)




Skriv inn en kommentar på Twitter-innlegget og du er allerede et lite skritt videre på ditt 
Personlige Læringsnettverk for kunnskap om bruk av sosiale media 


Liten oppdatering! :) 

Takket være mitt nye nettverk ble min neste Tweet delt videre av 3 andre brukere. Dermed ble spørreundersøkelsen sett av mange flere brukere som også tok både titten innom bloggen min (som jeg så fra GoogleAnalytics) i tillegg til svarte på undersøkelsen. Pluss jeg fikk flere følgere på Twitter.

Det er en av fordelene man får om man bygger opp et PLN. Du får hjelp på veien. :) Det settes pris på. :) 





Jeg fikk også tips om nye nettverk som kan hjelpe meg på veien mot den kunnskap jeg søker. :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på om du kan gi en tilbakemelding! :) Positiv som negativ. Alle kan kommentere og kommentarer besvares daglig.

Mvh NTNU-studenten bak nettsiden.