søndag 11. desember 2016

Hvorfor virksomheter bør måle og hva de bør måle?

HVORFOR BENYTTE ANALYSEVERKTØY

Påvirker din innsats i sosiale medier hvor god vekst din bedrift får? Hvor mye? Hva var det som gav mest resultater?




Har man tilgang til transaksjonsdata med måling av trafikk og aktivitet relatert til ens innsats i sosiale medier kan dette benyttes for å finne både hva som gir de største effekter og for hvilke målgrupper dette gjelder. Registreringer av ulike transaksjonsdata kan legges over økonomiske data og kan dermed gi et bilde av hvilke aktiviteter på sosiale medier som påvirker det økonomiske resultatet. 

ROI: Return of Investment 
– Avkastningen på en investering. 
ROI = (vekst pga investering – investeringskostnad) / investeringskostnad

Mål grad av suksess!

Vær bevisst på hvorfor du trenger å måle det du gjør i sosiale medier. Alt i sosiale medier kan måles. Men ikke alle måler effektene av sine tiltak. Om du ser hva din kommunikasjon fører til kan du foreta nødvendige prioriteringer og tilpasse strategien deretter. Med gode verktøy og rutiner for å måle effekt og analysere, kan du letter justere, tilpasse og repetere.


ROE: Return of Engagement – Den målbare effekt av en aktivitet, blogpost, kampanje – antall «likes», Re-Tweets, sidevisninger, kommentarer, cut&paste til andre blogger, henvisninger, med mer.


Kvantitative målinger av dine kampanjer

Kvantitative målinger av dine kampanjer vil du kunne få se ved hjelp av å benytte analyseverktøyet Google Analytics. 

Du får en full oversikt hvilket antall unike lesere, kommentarer, Facebook-likes, Re-Tweets, avspillinger på youtube du har mottatt på enhver dag, tidspunkt, uke, måned. Det gjør det lett å måle hvilken grad av suksess (ROE) du oppnår av de ulike tiltak. 

Her kan du se hvordan Netcom måler i Sosiale medier



Opptaket er fra webinar i regi av http://itfag.hist.no den 1.november 2011, hvor Morten Skjelbred delte erfaringer om hvordan Netcom måler i sosiale medier.











😊 Ekstra tips! ✋ 
Ps. Ta gjerne en titt på denne introduksjonsvideoen fra nettbaserte itfag ved NTNU om du synes bruk av sosiale media virker interessant å lære mer av 

Som et ledd i utdanning ved NTNU deles jeg mens jeg lærer, tips og råd vedrørende hvordan benytte sosiale media. Gi meg gjerne en tilbakemelding vedrørende bloggen eller innlegget. Med vennlig hilsen student ved NTNU.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på om du kan gi en tilbakemelding! :) Positiv som negativ. Alle kan kommentere og kommentarer besvares daglig.

Mvh NTNU-studenten bak nettsiden.