fredag 9. desember 2016

Å kommentere i Sosiale Medier

Er du nysgjerrig på mekanismene i nettverksbygging med Twitter?

Hvem er brukerne av Twitter?



De ulike profilene på Twitter-nettverket

For å bli kjent med Twitter som medium for nettverksbygging kan det å bli kjent med profil-funksjonen være en start. Det er ingen sikkerhetsrutiner som sørger for at en profil er faktisk hva den utgir seg for å være. En profil er gjerne en bedrift, en tjeneste, en person eller personlig rolle for en person. 

Hver bruker har sin egen personlige profil. Brukere kan legge inn et profilbilde av deg selv, et bakgrunnsbilde til profilen, en kort beskrivelse, informasjon om plassering, link til nettsted, Vinesløyfer og et ønsket brukernavn.  

Profilbeskrivelsen gir gjerne inntrykk av hva slags fokus og tema denne twitterbrukeren er interessert i. For hpnhansen ser vi at "kommunikasjon, ledelse, innovasjon og teknologi" er hva han er opptatt av. Vi ser også hvilket yrke og kompetanse han har som er relatert til dette. 



Om brukeren ser man også hvor mange tweets brukeren har, man kan se hvem profilen følger, hvem som er følgere, hva profilen liker, hvilke lister og øyeblikk h*n abonnerer på. 



Du ser også hvem av dine kontakter som følger denne profilen. Twitter er et gjennomsiktig sted.  



Dette gjør til at man kan få en viss oversikt over hvem som er populære å følge innen ulike fagfelt. Når man også vet at Twitter er et sterkt medium for PLN kan man registrere hvem de ulike profilene benytter som kilder for økt læring. Med dette eksempelet fra en "gigant innen kommunikasjon på internett" som Hans-Petter N-Hansener, kan et søk på hans profil bidra til å finne flere ressurser innen samme fagfelt. 

Twitter selv tilbyr sine brukere hjelp for å lære brukere å best benytte nettstedet


I tillegg er det verdt å vite at Twitter har en norsk support-side for å hjelpe sine brukere til en bedre Twitter-opplevelse. Her står alle tips om hvordan sette opp sin profil (kun engelsk språk). 



Fordeler og ulemper med Twitters gjennomsiktighet/manglende anonymitet

På tvitre kan du se statistikk over twitterbruk i Norge. Her ser du hvem som er mest populære basert på antall norske twitter-følgere, antall twitter-følgere totalt og antall tweets. 



Som bildet over viser:

så kan også de enkelte brukerne søkes opp og tilknyttet data om de kommer opp. 

Du kan også få en oversikt på de mest populære profilene tilknyttet ulike byer. Samt de mest aktive på vinebrukere




Antatt fremtidig populæritet for forumet:

Basert på tall fra tvitre er det 647.000 norske twitterbrukere, men antall nye brukere er svært fallende. 


 



Hvordan velger brukerne hvem de ender opp med å følge?


Twitter selv har en egen funksjonalitet der de gir deg forslag til hvem du bør følge. 



I tillegg står det som en fast sidebar på din Twitterprofil forslag til deg om hvem du bør følge. Og Twitter vil gjerne ta i bruk dine adressebøker for å gi deg kontakt-forslag. 





Ofte er det sammenfallende interesser som gjør at man velger å følge noen på Twitter. Twitter gjør deg bevisst på hva som er trender for aktuelle tema. Om du klikker på de ulike taggs`ene vil du få opp innlegg fra profiler som har lagt ut info om disse. Det samme skjer om du aktivt søker etter ord selv. 


Ser man da gode innlegg "tweets" fra brukere pirrer det gjerne nysgjerrigheten for hvem denne profilen er og om denne har andre relevante tweets den gir ut. Et trykk på navnet til brukeren gir tilgang til hele denne profilens twitter-identitet og tweet-historikk. Om brukeren er interessant å følge for leseren så blir denne gjerne lagt til i følger-listen hos søkeren. 






Hvordan få flere følgere?


Hvordan få følgere på Twitter?

Start nr 1 er å lære seg hvordan forumet brukes. Noen velger å kjøpe seg følgere. Veiene for å oppnå følgere er mange. Det er skrevet flere artikler og blogger om temaet. 

Som dette eksempelet fra aftenposten og forskning.no. Her fremheves det viktigheten av å være positiv, ikke for selvsentrert og ikke overforbruke  #hashtager. På Twitter likes deling av relevant eller positiv informasjon mer enn deling av personlige hendelser.

I tillegg er det gjerne slik at jo flere følgere man har på Twitter, jo mere verdifull kontakt å se tweets fra blir man ansett å være. Ut i fra dette og utifra statistikken på nye Twitterdeltakere kan man ane et tegn på at det er vanskelig å komme inn som nykommer og oppnå en populær rolle på dette nettverket. 

Et råd fra en av de med flest følgere i Norge i 2014 er å ikke å bli for personlig. Gjerne twitre 5-10 ganger daglig og vær bevisst på tidspunktene dine tweets kommer i dine følgere sine nyhetsoversikter. Er de i ulike tidssoner så ta hensyn til dette. Følg også dine følgere tilbake offentlig og bruk heller it-tjenester som gjør det mulig for deg å se kun de du er interesserte i. Hold gjerne profilen til ett tema. Bruk retweets fra andre for å forsterke din formidling av temaet. 

"Twitter er først og fremst en  formidlingsmaskin hvor folk ønsker relevant og troverdig informasjonTwitter er sånn sett noe helt annet enn Facebook som er langt mer personlig orientert.."


Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen sier i samme artikkel fra 2014 om Twitter at:


I stor grad er det her jeg etablerer nye relasjoner. Relasjoner som senere blir til kontakter på Linkedin og venner på Facebook. Vi treffes via hashtager, rundt temaer og interesseområder vi begge er opptatt av. Jeg bruker selvsagt også Twitter å lytte og fange opp nyheter som jeg leser siden.



-Jeg bruker det for alt hva det er verdt og elsker dynamikken og tempoet på Twitter. Nyheter starter i dag i stor grad i sosiale medier, og da spesielt på Twitter. Twitter har erstattet mange e-poster og SMS, og helt sikkert også mange telefonsamtaler."

Hans beste råd for å få følgere er:


  • Godt innhold er første råd - finn ut hva det er du har lyst til å formidle, hva det er du ønsker å bli assosiert med, og hold deg i stor grad til det. De fleste følger hverandre ikke på Twitter for vennskapets skyld - da kan de være venner på Facebook i stedet - men for den verdien de får gjennom å følge deg.

  • Lag den en beskrivende bio - Ha et godt bilde slik at andre ser hvem de følger, konverserer med eller retweeter. Gi andre raskt inntrykk av hvem vedkommende er. Relevant yrke eller hva som kan forventes å få av innhold fra vedkommende. Bruk gjerne hashtags for å få frem temaområder som du er opptatt av, og bruk hashtags som allerede er godt etablert. Avslutt med en URL/link til din egen hjemmeside, blogg eller bedriftens side slik at jeg kan bli kjent med deg før jeg «forplikter» meg til å følge deg. Kreative (og ofte teite) Twitter-bios sammen med et Twitter-egg er sjelden en suksess - så fremst du ikke er en kjendis fra før av - da er det ingen regler som gjelder.

  • Lær deg riktig bruk av Twitter-lingo - Forstå hvordan de 140 karakterene skal brukes riktig. Hvor skal @ stå ift hvem du konverserer med, hvor mange hashtags kan/bør du bruke før det oppleves som spam, hvordan inkl andre Twitter-brukere inn i din tweet for å utvide rekkevidden, hvor lang tittel bør du bruke, når bør du tvitre og hvor ofte hver dag oppimot hvor mange som følger deg. Ha tid til å følge opp dine tweets også - det holder ikke å «fyre» avgårde en melding og så «stikke» av - bli med på diskusjonen, og bruk den etablerte hashtagen slik at flere kan hekte seg på uten at alle skal bli inkludert i samme melding, for da blir det fort ikke plass til en melding, kun til Twitter-brukerne.


Og om man ser eksempelet med hans personlige twitterprofil nå i desember 2016, ser vi at han fremdeles praktiserer sine egne råd i fremvisning av sin egen profil på nettstedet. 


Funksjonaliteten "Tagger" på Twitter

Her kan du se oversikt på de mest brukte TAGGs i Norge. Tagger kan brukes for å finne frem til andre profiler som har samme interesser som deg selv. En "tagg" er et ord med symbolet "#" i begynnelsen av ordet. 

Hvilken relasjonsbygging skjer på Twitter?

Som Hans-Petter N-Hansen delte så er det via Twitter mange av hans relasjoner har begynt. Twitter er mye godt et sted for felles ytre interesser og nyhetsdeling - mer enn personlig deling av eget liv. Funksjonen "tagging" er en av veiene til å oppnå dannelse av relasjoner og nettverk basert på interesse for bestemte tema. 

- Eller for å si det på en twittersk måte: 

Å oppnå dannelse av relasjoner og nettverk basert på interesse for bestemte tagger! ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på om du kan gi en tilbakemelding! :) Positiv som negativ. Alle kan kommentere og kommentarer besvares daglig.

Mvh NTNU-studenten bak nettsiden.