onsdag 7. desember 2016

Hvordan analysere en blogg?

Blogg en av de mest sentrale tjenestene innen Web 2.0 og verdt å bruke for både privatpersoner og bedrifter. Blogg er et interaktivt publiseringsverktøy, der eieren kan publisere ønsket innhold til enhver som ønsker å lese dette. 

Bloggen har et navn som gjerne er beskrivende for innholdet eller eieren. Publiseringen av innhold skjer gjennom blogginnlegg. Her kan både tekst, bilder, videoer, lyd og eksterne lenker legges inn i innholdene. Samt det er mulig å komme i dialog med leserne ved at de har mulighet til å legge igjen kommentarer til innleggene. Bloggeier kan deretter besvare kommentarene og på slik måte får man interaktiv kommunikasjon mellom eier og publikum. 


Bloggen har også en fast adresse på internett lokalisert på en plattform. Noen blogger er laget på plattform hos bedriften de tilhører, dette kan gjerne sees ved at adresselinjen fremviser at de er et underdomene til bedriften. Andre plattformer er tilgjengelige både gratis og som betalte tjenester. Som privatperson og bedrift finnes det mange alternativer. 


For flere tips se Hva er en blogg 

skrevet av redaktør for bedriftsbloggen for IT-fag ved NTNU


Tenk over følgende når du skal analysere en blogg: 

(Dette er også fornuftig å tenke over når du selv velger hva din blogg skal signalisere)



  • Hva er poenget med denne bloggen? 
  • Hva handler den om? 
  • Hva dreier blogginnlegg seg om? 
  • Når ble bloggen oppstartet og hvor mange innlegg er det skrevet på denne bloggen? 
  • Hvor ofte skrives det innlegg der og av hvem? 
  • Hvem er leserne? 
  • Hvordan oppmuntres kommentarer og hvordan besvares disse av bloggeier? 
  • Kan man oppmuntre til kommentarer som gir merverdi til startinnlegget? 
  • Hvilken bloggplattform brukes og hvorfor? 
  • Finnes det kjennetegn du merker deg ved bloggen som enten er rart, smart, snedig? 
  • Finnes det kjennetegn du merker deg ved bloggen som er negative eller du ikke helt ser poenget med? 
  • Klarer du å si noe om hvilken rolle bloggen spiller i bedriften sin bruk av sosiale medier? 
  • Hvorfor heter bloggen det den gjør? 
  • Hvordan brukes tagger på bloggen? 





😊 Ekstra tips! 

Ps. Ta gjerne en titt på denne introduksjonsvideoen fra nettbaserte itfag ved NTNU om du synes bruk av sosiale media virker interessant å lære mer av: 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på om du kan gi en tilbakemelding! :) Positiv som negativ. Alle kan kommentere og kommentarer besvares daglig.

Mvh NTNU-studenten bak nettsiden.