søndag 11. desember 2016

Google Analytics - hvorfor og hvordan


Har du noen gang lurt på hvor gode effekter din innsats i sosiale medier har for bedriften din? Har du noen gang vært nysgjerrig på hvor mange som ser dine poster?  

Kunne du tenkt deg å få vite dette, helt gratis? 

Da er Google Analytics noe for deg! 


Google Analytics er en gratistjeneste fra søkemotorfirmaet Google som generer detaljert statistikk om besøkende til en nettside. Tjenesten er hovedsakelig rettet mot markedsførere, i motsetning til webmastere og teknologer som nettanalyse-industrien i utgangspunktet var rettet mot. Kilde: Wikipedia



Oppsettet av Google Analytics er gjort på 1-2-3!  

Så enkelt er oppsettet og dette er hva tjenesten vil utføre for deg : ) Det hele er gjort på 1-2-3!







Slik tar du i bruk Google Analytics 

Du går til nettsiden https://analytics.google.com/ Der blir du møtt med en oversikt på hva tjenesten tilbyr - og med et klikk på knappen registrering er du i gang. :) 



Du registrerer et ønsket brukernavn og hvilken nettside du ønsker å spore.  Nettstedets trafikk vil du deretter få full og omfattende statistikk om. 




Sporingen av trafikken på din nettside skjer ved at du fra Google Analytics mottar en personlig trackingnummer og et script (en koderekke) du kan lime inn på alle nettsidene du ønsker å spore. Med det samme du har lagt inn denne på nettsiden din vil Google begynne å samle inn all trafikk for deg. :) 




Å få det igang er veldig enkelt. Det eneste du trenger å gjøre er å lime inn scriptet på din nettside. Dette gjøres veldig enkelt ved at når du skriver på bloggen din, så velger du "HTML-kode" og limer inn scriptet.





Her er en video som viser hvordan du kan legge inn scriptet om du ønsker litt ekstra veiledning. 

Scriptet blir usynlig i vanlig skrivemodus og når nettsiden vises for publikum. :)  Resultatet får du inne på Google Analytics 


Utforskning av funksjonaliteten i Google Analytics for å gjøre deg kjent med verktøyet







Hva mener du? Er det svakheter eller mangler? Og hvor godt fungerer det? 



Har du noen tips for hva som er verdt å sjekke ut ved verktøyet så skriv det inn i kommentarfeltet! 


HVORFOR BENYTTE ANALYSEVERKTØY


Påvirker din innsats i sosiale medier hvor god vekst din bedrift får? 

Hvor mye? 

Hva var det som gav mest resultater?







Har man tilgang til transaksjonsdata med måling av trafikk og aktivitet relatert til ens innsats i sosiale medier kan dette benyttes for å finne både hva som gir de største effekter og for hvilke målgrupper dette gjelder. Registreringer av ulike transaksjonsdata kan legges over økonomiske data og kan dermed gi et bilde av hvilke aktiviteter på sosiale medier som påvirker det økonomiske resultatet. 


– Avkastningen på en investering. 
ROI = (vekst pga investering – investeringskostnad) / investeringskostnad

Mål grad av suksess!


Vær bevisst på hvorfor du trenger å måle det du gjør i sosiale medier. Alt i sosiale medier kan måles. Men ikke alle måler effektene av sine tiltak. Om du ser hva din kommunikasjon fører til kan du foreta nødvendige prioriteringer og tilpasse strategien deretter. Med gode verktøy og rutiner for å måle effekt og analysere, kan du letter justere, tilpasse og repetere.




ROE: Return of Engagement – Den målbare effekt av en aktivitet, blogpost, kampanje – antall «likes», Re-Tweets, sidevisninger, kommentarer, cut&paste til andre blogger, henvisninger, med mer.

Kvantitative målinger av dine kampanjer vil du kunne få se ved hjelp av å benytte analyseverktøyet Google Analytics. Du får en full oversikt hvilket antall unike lesere, kommentarer, Facebook-likes, Re-Tweets, avspillinger på youtube du har mottatt på enhver dag, tidspunkt, uke, måned. Det gjør det lett å måle hvilken grad av suksess (ROE) du oppnår av de ulike tiltak. 


1 kommentar:

  1. Ps. Jeg glemte å legge inn et lite tips. :) Om du går på mal/innstillinger for blogginnleggene dine så kan du der legge inn scriptet fast. Det samme gjelder annen tekst du ønsker å starte dine innlegg med! :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på om du kan gi en tilbakemelding! :) Positiv som negativ. Alle kan kommentere og kommentarer besvares daglig.

Mvh NTNU-studenten bak nettsiden.